Tips & tricks

 

Hoe kan ik een mailing personaliseren?

In deze nieuwsbrief leggen we in vier stappen uit hoe je een mailing kunt personaliseren. iMailingtool biedt de mogelijkheid om de aanhef en het onderwerp per geadresseerde te personaliseren.

 

Stap 1

De eerste stap is het aanmaken en uploaden van een adreslijst. Via het tabblad Bestand Uploaden is het mogelijk om een voorbeeldbestand te downloaden. In dit bestand staan een aantal velden als voornaam, achternaam en geboortedatum standaard al vermeld. Gebruik dit bestand om een correcte adreslijst aan te maken.

sta1

 

Stap 2

Importeer de adreslijst via het tabblad Bestand uploaden. Om de inhoud van de geïmporteerde velden te controleren en bewerken, kun je na het importeren van de adreslijst de link bewerken gebruiken.

s2

 

Stap 3

Maak nu een nieuwe mailing aan. Klik op Ja ik wil deze adreslijst gebruiken om alle geadresseerden te bereiken. Na het selecteren van de adreslijst is er nog de mogelijkheid om segmentatiecriteria op te geven.

s3

 

Stap 4

De mailing kan nu worden gevuld. Klik op Veld invoegen en kies in de keuzelijst het veld wat in de mailing moet worden getoond. Het is ook mogelijk om handmatig een veld in te voegen.

Dit kan door de titel van het gewenste veld tussen blokhaken te zetten ( bijvoorbeeld [voornaam] ). Bekijk via de knop Voorbeeld of het gepersonaliseerde veld juist wordt weergegeven.

 

Hoe kun je in iMailingtool segmenteren?

Bekijk de presentatie hieronder (navigeren kan met de pijlen) om een mailing te segmenteren op basis van velden of tags:

 

Hoe contactpersonen te taggen?

 In een korte presentatie leggen we uit hoe tags zijn te gebruiken om contactpersonen te groeperen. Klik op de pijlen om te navigeren.

 

E-mailadressen van een mislukte mailing exporteren

Via de functie Exporteren in het overzicht van de verstuurde mailing kan een export (Excel / CSV) gedownload worden, hierin staan in de verschillende tabbladen de e-mails die of gelezen/mislukt of ongelezen zijn.

exporteren mislukte adressen

Onder in het overzicht zijn 4 tabbladen waar de geadresseerden zijn te vinden.

 

Personaliseer elke mailing

Als u uw mailing personaliseert, dus als u ontvangers bijv. aanspreekt met formules als "Beste Kees", zal uw respons hoger worden. Het is natuurlijk mogelijk uw mailing niet alleen in de aanhef te personaliseren, maar ook andere manieren te gebruiken om de mailing persoonlijker te maken, zoals het noemen van het bedrijf waar de klant werkt  of de plaats waauit de klant komt.

Hoe meer u uw mailingen personaliseert, hoe succesvoller uw campagnes zullen zijn.

 

Houd de lengte van uw mailings in de gaten

Hoe vaker u mailings verstuurt, hoe belangrijker het is dat ze kort zijn. Als u bijvoorbeeld elke dag een mailing naar dezelfde groep mensen verstuurt, zal uw campagne succesvoller zijn als u een mailing verstuurt die één bericht of een "Tip van de dag" bevat.

Houd er rekening mee dat ontvangers mailings snel scannen op voor hen interessante informatie. Is uw mailing erg lang, dan zullen de laatste berichten niet of nauwelijks gelezen worden. Houd het daarom kort en bondig en neem, als u meer informatie wilt aanbieden, "lees meer"-links naar uw website op.

 

Check regelmatig uw lijst met niet-afgeleverde e-mails

Mensen veranderen regelmatig van e-mailadres. Het is daarom belangrijk regelmatig te checken hoeveel e-mails niet aankomen of, in andere woorden, gebouncet worden. Er zijn twee oorzaken voor gebouncete e-mails aan te wijzen: een e-mailadres bestaat niet meer of een e-mailbox is vol.

In de statistieken van de meeste e-mailsoftware is te vinden op welke e-mailadressen de verstuurde e-mail niet aangekomen is. Neem contact op met de relatie van zo'n e-mailadres wanneer deze belangrijk is voor uw organisatie, en uw mailingen absoluut moet ontvangen. En werk uw adreslijsten onmiddellijk bij. De volgende e-mailcampagne zal daardoor een stuk effectiever zijn en uw adreslijsten zijn up-to-date.  

 

Gebruik call-to-action buttons

Wanneer uw e-mail een bepaald doel heeft, zoals het aanvragen van een offerte of het verkopen van een product, kunt u in uw ontwerp zogenaamde call-to-action-buttons opnemen. Dit zijn knoppen waarmee u gewenst gedrag kunt stimuleren.

Het Team iMailingtool kan u adviseren of het raadzaam is om in uw nieuwsbrief call-to-action buttons op te nemen.

 

Denk goed na over het onderwerp

De onderwerpregel is erg belangrijk. Denk hier goed over na. Ontvangers bepalen op basis van deze regel of zij de e-mail zullen openen of niet. Deze tekst moet dus aanzetten tot het openen van de e-mail.

Hoe zorgt u ervoor dat ontvangers van uw e-mail het bericht openen?

  •  Zorg ervoor dat de tekst de ontvanger aanspreekt en prikkelt. Hiervoor is het belangrijk dat u goed weet wie uw doelgroep is. De e-mail moet voor de ontvanger van toegevoegde waarde zijn. Hiervoor is het noodzakelijk dat u vooraf de doelstelling van de e-mail vaststelt.

 

  • Het is belangrijk om elke keer weer een andere onderwerpregel te gebruiken. Maily u uw relaties elke keer weer met het onderwerp "nieuwsbrief", dan zullen zij hier niet erg enthousiast van worden. Zet u daarentegen een aansprekend onderwerp uit de nieuwsbrief achter het woord "nieuwsbrief", dan zullen ontvangers de nieuwsbrief eerder openen.

 

  • Houd de titel kort. Te lange onderwerpregels worden afgebroken. Dit lijkt slordig en ontvangers kunnen hierdoor informatie missen die hen ertoe zou kunnen aanzetten de nieuwsbrief te lezen.


 

 

Bied een uitschrijfmogelijkheid aan in uw e-mails

Zorg ervoor dat ontvangers van uw e-mails zich altijd  voor uw e-mails kunnen uitschrijven wanneer zij deze niet meer willen ontvangen. Het is gebruikelijk om hiervoor onder in uw mailing een link op te nemen naar een afmeldformulier.

Spam of mails waar ontvangers niet op zitten te wachten kunnen de reputatie van uw organisatie beschadigen. Het is dus erg belangrijk aandacht te besteden aan uw afmeldprocedure. 

iMailingtool zorgt ervoor dat afmeldingen automatisch verwerkt worden in uw adressenlijst. Afmelders ontvangen dan geen mailingen meer, ook niet wanneer u ze opnieuw importeert.

 

Gebruik een disclaimer in uw nieuwsbrieven

Om aansprakelijkheid op basis van de inhoud van uw nieuwsbrief te voorkomen, is het aan te raden een disclaimer in uw nieuwsbrief op te nemen. Wanneer er verkeerde prijzen of foutjes in uw nieuwsbrief staan, kunt u terugvallen op uw disclaimer. Hierin staat immers dat hieraan geen rechten verleend kunnen worden.

 

Van klantdata tot gepersonaliseerde e-mailmarketing

"E-mail is een uitermate geschikt medium om gepersonaliseerde campagnes te sturen, waarbij alle resultaten gemeten kunnen worden. Toch zijn er veel bedrijven die enkel een standaard nieuwsbrief eruit sturen, als ze dat al doen. Er is niets mis met die nieuwsbrief, zeker niet voor prospects, maar als u uw klant het gevoel kan geven dat de e-mail speciaal voor hem bedoeld is waardoor de kans op conversie wordt verhoogd, dan is dat toch mooi meegenomen. Dus waar wacht u nog op? "

Lees het volledige artikel op ITcommercie.nl

 

Hoe plaats ik een aanmeldformulier op mijn website?

In iMailingtool kan een aanmeldformulier eenvoudig ingevoegd worden. Kies in je iMailingtool account de adreslijst waar bezoekers zich op willen aanmelden. Kies na het kiezen van een adreslijst het item Voorbeeld HTML.

Er verschijnt dan een pagina met HTML codes, voor het invoegen van het formulier is kennis van HTML vereist. Deze codes kunnen dan gekopieerd worden in de broncode van de website:

 

 

Mailing bekijken met gepersonaliseerde inhoud

Als extra controle is het mogelijk om de mailings te bekijken inclusief de ingevulde extra velden.

Bij het aanmaken van een nieuwe mailing verschijnt er in de laatste stap de knop Berichten klaar zetten voor versturen

De mailing wordt nu in de map Klaar voor verzending geplaatst. Bij het openen van deze map is de mailing hier aanwezig. Klik op de mailing om de inhoud en berichten te bekijken. Via het tweede tabblad Berichten bekijken zijn de afzonderlijke mailings te bekijken. Klik op een geadresseerde om de mailing te bekijken inclusief de gepersonaliseerde data.

 

Wat is eigenlijk opt-in?

(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Opt-in )

Het opt-insysteem is een systeem voor het op grote schaal verzenden van (vaak periodieke) e-mail of sms-berichten. Het houdt in dat elke ontvanger vooraf toestemming moet geven voor het toezenden van de e-mail of het sms-bericht. Meestal gebeurt dat doordat iemand zijn e-mailadres of mobiele nummer intypt in een aanmeldingsformulier op een website, of doordat iemand een 'subscribe'-mail stuurt naar een aanmeldadres.

In kringen van ervaren internetgebruikers geldt als regel dat de toestemming eerst geverifieerd dient te worden. Dit wordt confirmed opt-in genoemd. De verificatie bestaat meestal uit een neutrale e-mail (dat wil zeggen, zonder de inhoud waarop de toestemming betrekking heeft), die aan het aangemelde adres wordt toegestuurd en die de ontvanger moet bevestigen door per e-mail te reageren of door een link aan te klikken.

Lees meer...

 

Gebruik een personaliseerde titel

Om op te vallen in de mailbox kun je bijvoorbeeld het onderwerp personaliseren. Via het Eigen veld kun je het ontwerp voor elke geadresseerde personaliseren.

Ga in de nieuwe mailing naar het vak Onderwerp en plaats hierin de eigen velden:

iMailingtool pakketten:

tevreden iMailingtool gebruikers