Opt-in-adressen vanaf 1 oktober 2009 verplicht

Vanaf 1 oktober geldt er voor het versturen van nieuwsbrieven naar zakelijke e-mailadressen een nieuwe wet: De ontvanger moet toestemming hebben gegeven om nieuwsbrieven van u te ontvangen.

Wanneer hoef ik niks te ondernemen?
1. Wanneer u nieuwsbrieven verstuurt aan uw klanten (contactpersonen die een dienst of product hebben afgenomen). Zolang u niet mailt over geheel andere producten of diensten is er niks aan de hand. Melden klanten zich, via de afmeldlink in uw nieuwsbrief, af voor uw nieuwsbrieven, dan moet u dit respecteren. iMailingtool zorgt ervoor dat deze contactpersonen automatisch uit uw adreslijst verwijderd worden.

2. Wanneer u nieuwsbrieven verstuurt aan contactpersonen die zich via uw website voor een nieuwsbrief hebben aangemeld. Deze contactpersonen hebben toestemming gegeven om nieuwsbrieven van u te ontvangen.

3. Wanneer u nieuwsbrieven verstuurt aan contactpersonen die zich via een formulier, bon enz. hebben aangemeld voor uw nieuwsbrieven. Ook wanneer zij u mondeling toestemming
hebben gegeven, bijvoorbeeld in een telefoongesprek, kunt u blijven versturen.

Wanneer moet ik voorzichtig zijn?
Wanneer u contacten mailt die ooit informatie over een product of dienst bij u hebben opgevraagd. Dit is een grijs gebied qua wetgeving. Zorg ook hier dat uw afmeldingen respecteert en ga voorzichtig met deze contacten om.

Wanneer moet ik actie ondernemen?
Wanneer u met aangekochte of via derden verkregen adreslijsten werkt.
Deze contactpersonen hebben u geen toestemming gegeven om nieuwsbrieven van u te ontvangen. U mag deze adressen sinds 1 oktober 2009 geen e-mailings meer sturen.

Wat kan ik doen?

Als u aan de abonnees van een bestaande adreslijst een herbevestiging wilt vragen, dan kunt u een zogenaamde opt-in mailing versturen. In de iMailingtool vindt u een speciale template die u hier voor kunt gebruiken. Let op: ook het versturen van deze opt-in mailing naar contactpersonen die u geen toestemming hebben gegeven, wordt sinds 1 oktober 2009 gezien als spam!

Adreslijsten kunnen van een functionaliteit voorzien worden die u in staat stelt alle contactpersonen in deze lijst te checken. U kunt alle actieve adressen van de adreslijst omzetten naar kandidaatadressen. Deze kandidaatadressen kunt u vervolgens een speciale mailing toesturen, waarin hen wordt gevraagd om hun lidmaatschap van de adreslijst te herbevestigen. Alleen nadat zij dit doen, kunt u hen weer e-mailen. U kunt deze actie niet ongedaan maken.

Samengevat onderneemt u de volgende stappen:
1. Check welke adreslijsten u wilt laten herbevestigen
2. Zet de actieve adressen in deze lijsten om naar kandidaatadressen
3. Stuur een mailing van het type "opt-in" naar deze adreslijst.
4. iMailingtool verwerkt de aanmeldingen automatisch in een opgeschoonde lijst.


 

Nieuws archief

04/10/2010 Sorteren, Animated GIF's & zien welke adressen en overzicht van niet geïmporteerde adressen
07/06/2010 Nieuwe release!
18/11/2009 Verjaardagsmailing
15/04/2009 Adreslijst benaming geven
25/03/2009 Click Through
25/03/2009 Export adreslijsten
01/03/2009 Zelf kiezen van een lettertype
29/12/2008 Verbeter uw e-mailmarketingprestaties in 2009!
06/12/2008 Beginletter bepaalt spam

Meer nieuws over e-mailmarketing

Volg twitter.com/e_mailmarketing op Twitter. Zo blijf je op de hoogte van de trends en nieuwe mogelijkheden op het gebied van e-mailmarketing .

iMailingtool pakketten:

tevreden iMailingtool gebruikers